ÄLÄ HÄSSÄÄ AIKAA REKRYTOINNISSA!

Rekrytointiin täytyy käyttää riittävästi aikaa hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi, mutta kun oikeat tyypit on tunnistettu ja löydetty, aikaa ei ole hukattavaksi!

Ankkuroi rekrytointi kalenteriin

Kaikkien hyvin suunniteltujen projektien runko ja ranka on aikataulu. Aikataulu määräytyy ulkoisista olosuhteista tai siitä päätetään itse. Tyypillisesti aikaraamin rekrytoinnille asettaa työntekijän irtisanoutuminen. Aikatauluun vaikuttaa myös oman organisaation valmius tehdä päätöksiä. Yllätysmomentin rekrytointiin tuo se saadaanko prosessiin paljon vai vähän hakijoita. Hyvä, etukäteen tehty tilanneanalyysi ja tuntuma markkinaan auttaa aikataulun suunnittelussa – ja pysymään siinä.

Ammattimaisesti hoidettu rekrytointiprosessi vaatii toteuttajakseen ammattilaisen. Kestoltaan napakaksi suunniteltu rekrytointiprosessi on helpoin hallittava, usein soljuvin ja onnistunein myös hakijakokemuksen näkökulmasta. Monivaiheinen ja pitkäkestoinen rekrytointiprosessi vaatii toteuttajiltaan tämäkkää panostusta hakijaviestintään ja kykyä rakentaa relevantti aikataulu rekrytoinnin eri vaiheille talon sisällä ja eri yhteistyökumppaneiden kanssa.

Mitään tekemättömyys on teko

Viestinnällinen radiohiljaisuus rekrytoinnissa on tehokas innostuksen tappaja. Kun hakija saatetaan vaikenemalla epätietoiseksi, epäuskoiseksi, epäileväksi, ehkä arvioimaan uudelleen omaa haluaan olla mukana rekrytoinnissa, aktivoitumaan muiden työnhakujen saralla tai jopa arvostelemaan yritystä rekrytoinnin epäammattimaisuudesta, yrityksen maine on jo koetuksella ja tekemättömyys muuttunut teoksi!

Mitä pidemmän aikaa rekrytointi yrityksessä kestää, sitä enemmän se vaatii henkilökohtaisia hakijakontakteja ja hyppäämistä yrityksen omien prosessien ja byrokratian rajoitteista hakijan saapikkaisiin.

Rekrytoinnissa aikaa kannattaa käyttää siellä missä siitä on hyötyä

Jos yritys tarvitsee työntekijän kahdessa viikossa, on rekrytoinnin aikaraami silloin kaksi viikkoa. Osuuko helmi haaviin tuossa ajassa jää nähtäväksi, mutta useimmiten löydettävissä on kelpo ratkaisu. Jopa helmiratkaisu!

Jos yritys etsii juuri tietynlaista erityisosaamista ja tyypistäkin on selkeä näkemys, on käytettävä aikaa niin paljon, että hänet löydetään. Siinä vaiheessa, kun oikea tyyppi on tunnistettu ja löydetty, toimitaan sen sijaan välittömästi!

Rekrytoinnissa aikaa kannattaa käyttää siellä missä siitä on hyötyä. Hakijoihin tutustumiseen kannattaa käyttää aikaa samoin hakijaviestintään ja yhteiseen dialogiin, mutta ’hakemuspinon’ pöydännurkalla makuuttamiseen sen sijaan ei!

Rekrytoinnin lopullisen onnistumisen kannalta ei ole merkitystä niinkään sillä, kauanko oikeaa tekijää etsitään, vaan sillä, kuinka nopeasti toimitaan silloin, kun oikea tyyppi on löytynyt.

Hakijoitaan arvostava yritys ei tuhlaa kandiensa aikaa

Jos rekrytointi on yrityksessä tehoton aikasyöppö, voi olla, että aika kuluu asioiden jonninjoutavaan pyörittelyyn, eri tahojen yhteistyön huonoon synkronointiin (esimiehet, muut osallistujat, HR, testaus), päätöksenteon lykkäämiseen, viilailuun, priorisoinnin puutteeseen tai yksinkertaisesti siihen, että rekrytointi pitäisi hoitaa oman työn ohella!

Ota yhteyttä rekrytoinnin ammattilaiseen ja anna meidän auttaa.

 

BUSINESSLIKE - HYVIÄ IHMISIÄ VAIN HYVIIN YRITYKSIIN

Businesslike on Taloustutkimuksen Yrityskuvatutkimuksen, 2016, (Suur-Helsingin vaikutusalue), mukaan alansa paras yritys asiakaskokemuksen perusteella mitattuna. Yritys sai mitatuissa yhdeksästä yrityskuvatekijässä ykkössijan kahdeksassa. Businesslikella oli myös koko tutkimuksen korkein NPS, 57.

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>