Millainen on hyvä rekrytointiprosessi?

Työnantaja- ja yrityskuvaa rakentavat teot, eivät sanat. Hyvin hoidettu rekrytointiprosessi on teko, joka jättää hakijaan ikuisen positiivisen muistijäljen.

Digi ja some tekevät rekrytoinnista yhä dynaamisempaa ja viestinnällisempää. Teknologia tarjoaa nopeille, empaattisille ja läpinäkyville toimijoille työvälineitä kilpailussa parhaista.

Millainen on hyvä työpaikkailmoitus, joka käynnistää rekrytoinnin?

1. Se on rehellinen ja kiinnostava.

Totuudellinen liioittelu voi toimia hetkellisesti muutenkin kuin politiikassa, mutta pysyviä vaikutuksia saadaan vain avoimuudella.

2. Se on taustoittava.

Se kertoo yrityksestä muutakin kuin osoitteen. Se kertoo sanoin tai kuvin yrityksen kulttuurista, arvoista, ihmisistä ja maailmasta, jossa yritys toimii.

3. Se kertoo mitä tarjoat, ei ainoastaan mitä vaadit.

Lista toiveista kuuluu Korvatunturille. Älä vaadi turhia! Kerro mitä yrityksesi voi tarjota työntekijöille. Tavalliset aidot asiat riittävät suurimmalle osalle hakijoista, sellaiset kuten hyvä perehdytys, lomatuuraaja, kouluttautumis- ja etenemismahdollisuudet, työsuhde-edut.

4. Se on selkeä ja aikataulutettu.

Aina tarvitaan myös konkreettiset perustiedot siitä, miten tehtävää haetaan, mitä hakemukseen tulee liittää, milloin hakuaika päättyy ja milloin hakija voi odottaa palautetta.

Mitä muuta hyvään rekrytointiin kuuluu?

Rekrytointi on pääasiassa hylkäämistä, ja aina myös viestintää. Dialogi kuuluu moderniin rekrytointiin.

Kerro työnhakijoille kuulumisia, kerro missä rekrytoinnissa kulloinkin mennään.  Kiitä hakemuksesta, anna väliaikatietoja, jos rekrytointi venyy, ole hakijoiden käytettävissä vastataksesi hakua koskeviin kysymyksiin silloin, kun olet luvannut, vastaa soittopyyntöihin – osoita arvostusta hakijoita kohtaan.

Panosta haastatteluun.

Vaadi samaa itseltäsi mitä vaadit haastateltavaltasi; ole ajoissa ja valmistautuneena.

Ole kunnioittava.

Vaikka rekrytoinnin lopputulos olisi hakijalle pettymys, on kannustava palaute ja kunnioittava käytös lämpöinen päätös, joka jää varmasti tunteeseen ja mieleen.

Tarvitsetko apua rekrytointiin? Ota yhteyttä! Autamme mielellämme.

Marju Vuorensalmi, johtava konsultti, partneri, Businesslike Oy Henkilöstöpalvelu

BUSINESSLIKE - HYVIÄ IHMISIÄ VAIN HYVIIN YRITYKSIIN

Businesslike on Taloustutkimuksen Yrityskuvatutkimuksen, 2016, (Suur-Helsingin vaikutusalue), mukaan alansa paras yritys asiakaskokemuksen perusteella mitattuna. Yritys sai mitatuissa yhdeksästä yrityskuvatekijässä ykkössijan kahdeksassa. Businesslikella oli myös koko tutkimuksen korkein NPS, 57.

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>